ד"ר אלכסנדר אפשטיין

במצבי חירום ניתן לפנות לנייד: 054-4986073 זמינות 24/7

כל מה שחשוב לדעת על חיסונים לחתולים

חיסונים הם אחד האמצעים החשובים ביותר להגנה על בריאותם ורווחתם של חתולים. החיסונים מספקים לחתולים הגנה מפני מחלות מדבקות, חלקן אף מסכנות חיים. חיסונים מונעים את התפשטות מחלות אלו ותורמים לשמירה על בריאותו ואיכות חייו של החתול, כמו גם למניעת הדבקת בעלי חיים אחרים ובני אדם.

חיסונים הכרחיים לחתולים, אפילו לחתולי בית, שיכולים להידבק ממחלות שאנחנו בעצמנו הבאנו הביתה מבחוץ. במהלך השנה הראשונה לחיי החתול עליו לעבור חיסון מרובע פעמיים, ובהמשך הוא יחוסן אחת לשנה.

חיסון ראשון לחתול - מתי מתחילים?

מומלץ לחסן חתולים מגיל 8-12 שבועות, עם מנת ראשונה ומנה נוספת לאחר שבועיים עד חודש. לאחר מכן, חשוב להקפיד על מתן חיסון שנתי.

טיפול תילוע לחתול

תילוע לחתול מטרתו למנוע מתולעים לפגוע בגופו. תולעים עלולים להגיע, בין השאר, דרך פרעושים. תולעים גורמים למחלות, לנזקים ולזיהומים ועל כן יש לטפל בחייה מפניהם. טיפול התילוע נועד לפגוע במערכת העצבית של התולעת, עד שהיא משותקת ומאבדת אחיזה במעיים של החיה ויוצאת בעת מתן צואה. הטיפול ניתן לגורי חתולים החל מגיל 8 שבועות ובמהלך חייו של החתול.

כיום ההמלצה לטיפול תילוע היא באמצעות תכשירים ייעודים, אמפולות, שמורחים על עור החתול באזור הראש למשל נקסגארד קומבו – Nexgard Combo. חשוב לוודא כי התכשיר נמצא באזור שהחתול אינו יכול ללקק. תכשירים אלו נחשבים ליעילים ביותר בחיסול טפילים חיצוניים ופנימיים – פרעושים קרציות ותולעים.

חיסון כלבת לחתול

מחלת הכלבת עלולה לפגוע בכלל היונקים ובהם גם בחתולים. למרות זאת, חיסון הכלבת הוא חובה בישראל לכלבים ואינו חובה לחתולים, אך מומלץ. זאת, משום ששכיחות המחלה אצל כלבים הוא גבוה יותר מאשר אצל חתולים. חיסון כלבת ניתן לחתולים אחת לשנתיים והוא מומלץ גם לחתולים ביתיים ובפרט לחתולים השוהים מחוץ לבית.
ד״ר אפשטיין אלכסנדר חיסונים לחתולים

חיסון משולש לחתול – חיסון מרובע לחתול

חיסון המשולש כולל חיסון למספר מחלות: פנלאוקופניה, קליצי וירוס ורינוטרכאיטיס, שלשתן ביחד נקראות בשפת העם חתלתלת. זהו החיסון הראשון הניתן לחתולים בגיל 8 שבועות ופעם נוספת בגיל 12 שבועות. בהמשך חייו של החתול מומלץ לחסנו לחיסון משולש אחת לשנה.

פנלאוקופניה
– היא מחלה נגיפית קטלנית הנפוצה אצל גורי חתולים ואצל חתולים בוגרים שאינם מחוסנים. תסמיני המחלה הם שלשול, הקאות, התייבשות ואפאטיות. מדובר במחלה מסכנת חיים, הפוגעת במעי הדק, בכבד, בטחול ובמח העצמות.

קליצי וירוס
– גם היא מחלה נגיפית קשה שפוגעת בדרכי הנשימה של החתול וגורמת לדלקת חמורה בעיניים, באף ובקנה הנשימה. תסמיני המחלה הם חום גבוה, דלקת ריאות, לעיתים פצעים על הלשון ואפאטיות.

רינוטרכאיטיס – וירוס הפוגע בעיקר בדרכי הנשימה.

החיסון המרובע לחתול כולל גם חיסון למחלה נוספת – כלמידיה. זוהי מחלה הפוגעת בעיקר בחתולים צעירים, גורמת לדלקות עיניים ולפגיעה בדרכי הנשימה. מחלת הכלמידיה מסוכנת גם לבני אדם.

תופעות לוואי אפשריות

בדרך כלל, החיסונים לחתולים בטוחים ויעילים. ייתכנו תופעות לוואי קלות כמו נפיחות או אדמומיות באזור ההזרקה, חום קל, חוסר תאבון או עצבנות לזמן קצר. במרבית המקרים מדובר בתופעות לוואי הנמשכות עד 24 שעות ממתן החיסון. במקרים נדירים יותר ייתכנו תגובות אלרגיות.
אם הבחנתם בתופעות לוואי חריגות כלשהן, מומלץ ליצור קשר עם הווטרינר המטפל.

חיסונים לחתולים כל כמה זמן?

תוכנית החיסונים המומלצת לחתול מתחילה בגיל 8 שבועות, אז יקבל הגור חיסון משולש/מרובע. חיסון נוסף יינתן בגיל 10-12 שבועות, כמו גם טיפול מונע לתולעים.
לאחר מתן החיסונים הראשונים מומלץ להקפיד על מתן חיסונים מדי שנה, גם בבגרותו של החתול: חיסון משולש/מרובע שנתי, חיסון כלבת, וטיפול מונע כנגד תולעים.
חיסון משולש/מרובע ניתן אחת לשנה.
חיסון כלבת – ניתן אחת לשנתיים.

סיכום

חיסונים הם הדרך הטובה ביותר להגן על בריאות החתול שלכם ולהבטיח לו חיים בריאים וארוכים ולכן מומלץ להקפיד על שגרת התחסנות סדירה בהתאם להנחיות הווטרינר.